Myšlenka projektu vznikla přibližně před sedmi lety, jeho uskutečnění trvalo roky tři, ukončení je naplánováno ke konci letošního roku. Jde o systém, do kterého budou od příštího roku připojeni i policisté a záchranáři, jejichž operační střediska byla také centralizována. "Stejné nastavení se týká celé České republiky, v některých krajích, například hradeckém či Vysočině, už od jara bude fungovat v pilotním režimu kvůli vychytání chyb," uvedl Hladík.
Většina více než padesátimilionové částky padla na technologické vybavení pracovišť operátorů, stavební práce stály přibližně osm milionů korun. Operátoři nyní mohou snadněji organizovat výjezdy a posuzovat jejich prioritu, protože mají všechny informace v jednom systému. Na operačním středisku pracuje na čtyři dvanáctihodinové směny 60 lidí.
Ostrou zkouškou systém prošel při uplynulém větrném víkendu, kdy hasiči řešili až osminásobný počet událostí než obvykle. Od pátku do neděle vyjížděli v kraji k 451 případům. "Ještě před víkendem jsme se připravovali na základě předpovědi meteorologů, uváděli jsme příslušníky operačního střediska do pohotovosti tak, abychom je dokázali povolat co nejrychleji do služby," uvedl ředitel odboru operačního řízení Radek Zobina. Pro posílení směny byli nakonec povoláni čtyři lidé. Operátoři Telefonního centra tísňového volání zpracovali během soboty 1607 tísňových hovorů a podle Zobiny se systém centralizace osvědčil. "Operační důstojník měl možnost z jednoho místa nastavit systém operačního řízení pro všechny zasahující jednotky," dodal.
V kraji je 32 stanic profesionálních hasičů, 16 jednotek dobrovolných hasičů nejvyšší kategorie požární ochrany a přes dvě stovky dobrovolných sborů nižších kategorií, které poskytují pomoc i mimo území svého zřizovatele. Kromě kladenského operačního střediska fungovala dříve ještě sektorová operační střediska v Mladé Boleslavi a Kolíně. Od předloňského, respektive loňského roku jsou utlumena, ale ne definitivně zrušena, veškerý jejich provoz byl přesunut do operačního střediska v Kladně.
zdroj: ČTK